צופן אושפיז החג החמישי משה רבנו וסוד ה-גִּמְגּוּם : גַּם חמלה וגַּם עוצמה

עריכה חדשה: 28 ספטמבר, 2023

"תורה צווה לנו משה, מורשה קהילת יעקב, והאיש משה ענו מאוד, מכל האדם אשר על פני האדמה, ולא קם נביא עוד בישראל כמשה, אשר ידעו יי פנים אל פנים"

( סדר הקידוש )

אהובים-יקרים, שבעת האושפיזין הם כנגד שבע הצ'אקרות המרכזיות, צופן אושפיז הנו אש פז י'  דהיינו, אש התודעה הגבוהה המוזהבת המקודשת. לכל אושפיז תודעה ותדר ייחודים למענכם, ברצוננו להאיר את סגולת האושפיז החמישי של משה רבנו.

אהובים-יקרים, אושפיז החג החמישי של משה רבנו מקושר לצ'אקרת הגרון שכן, משה הראשון להעביר דברי אלוהים חיים, להורות לעם ישראל וממנו לאנושות כולה את חוקי הרוח האוניברסליים הנצחיים התקפים לכל אדם באשר הוא אדם בעשותו כן, הביא בשורה חדשה לעולם אשר היה שטוף בעבודת אלילים, חמס, גזל, ניאוף, רצח, עבדות והקרבת קורבנות אדם.

אהובים-יקרים,  בשביל לצנר את ההיררכיות האלוהיות, לתמסר את חוקי האור של בורא עולם הכרחי הלימה מלאה בין הצינור למקור דהיינו, בין תכולתו הפנימית של המתקשר למהות מקור האור העליון ככתוב בפרשת " וזאת הברכה " אשר חותמת את מחזור הקריאה בתורה: " וְלֹא קָם נָבִיא עוֹד בְּיִשְׂרָאֵל כְּמֹשֶׁה אֲשֶׁר יְדָעוֹ יְהוָה פָּנִים אֶל פָּנִים " ( דברים ל"ד, י' ) הכוונה, שפנימיותו של משה מראה השתקפות לפנימיות האל הן פָּנִים מלשון פְּנִים. ועוד, כפי שהארנו בתמסורותינו הקודמות נתיבה הרוחני של צ'אקרת הגרון המרכז של הדיבור הוא אחדות, צופן כבד פה ו-כבד לשון בהיפוך האותיות דֶּבֶק כלומר, משה דבק במוסר ה', היה אחד עם חוקי האור של בורא עולם :  "וַיֹּאמֶר מֹשֶׁה אֶל יְהוָה בִּי אֲדֹנָי לֹא אִישׁ דְּבָרִים אָנֹכִי גַּם מִתְּמוֹל גַּם מִשִּׁלְשֹׁם גַּם מֵאָז דַּבֶּרְךָ אֶל עַבְדֶּךָ  כִּי כְבַד פֶּה וּכְבַד לָשׁוֹן אָנֹכִי " ( שמות ד', י' ).

אהובים-יקרים, בזמנים בהם משה היה שרוי במצב תודעה רגיל הוא גמגם לא כן, כאשר היה שרוי במצב של תמסור / תקשור, ההבדל המהותי באיכות הדיבור נועד להעניק לבני ובנות ישראל סימן מוחשי לכך, שאין משה בודה מליבו את החוקים והציוויים כי אם מצנר דברי אלוהים חיים.

אהובים-יקרים,סגולתו של משה רבנו במסוגלות לאזן בין העיקרון הנקבי של חמלה ואהבה לעיקרון הזכרי של אמת ועוצמה שכן, אהבת אמת = הבאת אמת משמע, במידת הצורך אהבת אמת יודעת לבטא עצמה בעוצמה ותקיפות נחרצת אף לגעור ולהתריע, להראות ולשקף את המגרעת, את אופן ההנהגה השגוי אשר אינו מיושר לחוקי האמת והמוסר של האור. האוהב באמת מציב לנגד עיניו את התפתחותו התקינה וטובתו העליונה של האחר על כן, אינו מבקש אחר הנוחות וטובת עצמו כי אם ניאות להסתכן באיבוד האהדה והאהבה אליו עד הרחקה, נידוי וגינוי. הוד קדושתו משה רבנו נודע בהיותו המסנגר הגדול ביותר שקם לעם ישראל בכל הזמנים, יותר מפעם משה מפציר באלוקות להעניק מחילה והזדמנות נוספת לבני ישראל: " וַיַּעֲבֹר יְהוָה עַל פָּנָיו וַיִּקְרָא יְהוָה יְהוָה אֵל רַחוּם וְחַנּוּן אֶרֶךְ אַפַּיִם וְרַב חֶסֶד וֶאֱמֶת, נֹצֵר חֶסֶד לָאֲלָפִים נֹשֵׂא עָו‍ֹן וָפֶשַׁע וְחַטָּאָה וְנַקֵּה לֹא יְנַקֶּה פֹּקֵד עֲו‍ֹן אָבוֹת עַל בָּנִים וְעַל בְּנֵי בָנִים עַל שִׁלֵּשִׁים וְעַל רִבֵּעִים, וַיְמַהֵר מֹשֶׁה וַיִּקֹּד אַרְצָה וַיִּשְׁתָּחוּ,  וַיֹּאמֶר אִם נָא מָצָאתִי חֵן בְּעֵינֶיךָ אֲדֹנָי יֵלֶךְ נָא אֲדֹנָי בְּקִרְבֵּנוּ כִּי עַם קְשֵׁה-עֹרֶף הוּא וְסָלַחְתָּ לַעֲו‍ֹנֵנוּ וּלְחַטָּאתֵנוּ וּנְחַלְתָּנוּ " ( שמות ל"ד, ו' – ט' ). טרום מותו משה נושא דברי ברכה ועידוד, ומחזק את רוח העם: " חִזְקוּ וְאִמְצוּ אַל תִּירְאוּ וְאַל תַּעַרְצוּ מִפְּנֵיהֶם  כִּי יְהוָה אֱלֹהֶיךָ הוּא הַהֹלֵךְ עִמָּךְ לֹא יַרְפְּךָ וְלֹא יַעַזְבֶךָּ " ( דברים ל"א, ו' ). בד בבד, משה רבנו מעיר ומנער, מציב מראת אמת לעם, בדומה להורה אוהב ומסור אשר אינו מעלים עין מהחסרונות של ילדו כי אם מתריע בפניו בעת הצורך מפני סכנת הנפילה לאותם בורות: " כִּי אָנֹכִי יָדַעְתִּי אֶת מֶרְיְךָ וְאֶת עָרְפְּךָ הַקָּשֶׁה הֵן בְּעוֹדֶנִּי חַי עִמָּכֶם הַיּוֹם מַמְרִים הֱיִתֶם עִם יְהוָה וְאַף כִּי אַחֲרֵי מוֹתִי " (דברים ל"א, כ"ז ). שלא כמו הרווח כל כך בעולמכם בקרב אנשי ציבור אף חמור מזה אצל שליחי אור ומורי רוח שקריים, משה רבנו אינו מניח לשיקולים של רייטינג ואהדת ההמון להטות אותו מהדרך ממילוי מחויבותו ותפקידו, מחרף נפשו למען שירות האור : " וַיִּצְעַק מֹשֶׁה אֶל יְהוָה לֵאמֹר מָה אֶעֱשֶׂה לָעָם הַזֶּה עוֹד מְעַט וּסְקָלֻנִי " ( שמות י"ז, ד' ).

אהובים-יקרים, מיזוג מקודש זה שבין שתי איכויות הדיבור- הנקבית של החמלה והאהבה, והזכרית של האמת והעוצמה הוא סוד היות משה המנהיג הדגול בכל הזמנים כפי שנרמז בצופן המילה גִּמְגּוּם מלשון גַּם חמלה וגַּם עוצמה. ישו אשר עד גיל 30 הנו גלגול נשמתי ישיר של משה רבנו, ועד לצליבתו ותקומתו לתחייה בגיל 33 הנו גלגול נשמתי ישיר של אהרון הכהן מאיר את סוד תורת הדיבור: "..אך המכה אותך על הלחי הימנית הטה לו גם את האחרת " ( מתי ה', ל"ט ), אין מדובר במתן לגיטימציה לקורבנות כפי שרבים מפרשים בשוגג כי אם לאומנות הדיבור, לשימוש וירטואוזי ותנועה דינמית בין לחי ימין המסמלת אמת ועוצמה ללחי שמאל המסמלת חמלה ואהבה.

בתום תמסורותינו ברצוננו לתזכר אתכם כי מותר האדם מן הבהמה הוא בכוח הדיבור שהנו כוח משפיע, בורא ויוצר בעולמכם. בחג זה מברכים אנו אתכם בהתיישרות לציוויים ולחוקים אשר בתורת משה היא תורת השם, ובשמירה על קדושת הדיבור כבד פה מלשון כַּבֵּד פה, אמן.