צופן אושפיז החג הרביעי יוסף הצדיק : כוח הלב של הפיוס

עריכה מחודשת: 28 ספטמבר, 2023

" ויצבור יוסף בר כחול הים הרבה מאוד, עד כי חדל  לספור כי אין מספר,  בן פורת יוסף בן פורת עלי-עין, בנות צעדה עלי שור, וליוסף אמר מבורכת יי ארצו, ממגד שמים מטל ומתהום רובצת תחת, וממגד תבואות שמש, וממגד גרש ירחים, ומראש הררי קדם וממגד גבעות עולם, וממגד ארץ ומלואה ורצון שוכני סנה, תבואתה לראש יוסף ולקדקוד נזיר אחיו "

( סדר הקידוש )

אהובים-יקרים, שבעת האושפיזין הם כנגד שבע הצ'אקרות המרכזיות, צופן אושפיז הנו אש פז י'  דהיינו, אש התודעה הגבוהה המוזהבת המקודשת. לכל אושפיז תודעה ותדר ייחודים למענכם, ברצוננו להאיר את סגולת האושפיז הרביעי של יוסף הצדיק.

אהובים-יקרים, אושפיז החג הרביעי של יוסף הצדיק מקושר לצ'אקרת הלב שכן, יוסף הצדיק מסמל את איכויות הלב הנאצלות של חמלה ופיוס, הלוא יוסף בהיפוך אותיות הנו פיוס.

אהובים-יקרים, פסוק ב' בפרק ל"ז בספר בראשית מרמז על מעמדו הרוחני הנסתר של יוסף: "….יוֹסֵף בֶּן שְׁבַע עֶשְׂרֵה שָׁנָה הָיָה רֹעֶה אֶת אֶחָיו בַּצֹּאן…" משמע, בנסתרתפקידו הייעודי של יוסף להיות מורה אור עבור אחיו שהרי, בשפת הרוח מורה האור מכונה רועה: " וַיְדַבֵּר מֹשֶׁה אֶל יְהוָה לֵאמֹר, יִפְקֹד יְהוָה אֱלֹהֵי הָרוּחֹת לְכָל בָּשָׂר אִישׁ עַל הָעֵדָה, אֲשֶׁר יֵצֵא לִפְנֵיהֶם וַאֲשֶׁר יָבֹא לִפְנֵיהֶם וַאֲשֶׁר יוֹצִיאֵם וַאֲשֶׁר יְבִיאֵם וְלֹא תִהְיֶה עֲדַת יְהוָה כַּצֹּאן אֲשֶׁר אֵין לָהֶם רֹעֶה " ( במדבר כ"ז, ט"ו – י"ח ),  טרום  מותו משה רבנו, משרת האל ובחיר ה', מתוך מסירות ודאגת אמת לגורל עם ישראל מפציר בפני האל למנות מנהיג אחר תחתיו.

אהובים-יקרים, קורות אחיו של יוסף מוקדם יותר בפרשת דינה ושכם בן חמור מצביעים על מצבם המוסרי הרעוע שכן, הם מוליכים שולל תושבי עיר שלמה על לא עוול בכפם, ובעודם חלשים וכואבים את ברית המילה טובחים בהם הורגים את שכם, חמור אביו ואת כל הזכרים, לוקחים בשבי את הנשים והילדים, ובוזזים את הרכוש: " וַיְהִי בַיּוֹם הַשְּׁלִישִׁי בִּהְיוֹתָם כֹּאֲבִים וַיִּקְחוּ שְׁנֵי בְנֵי יַעֲקֹב שִׁמְעוֹן וְלֵוִי אֲחֵי דִינָה אִישׁ חַרְבּוֹ וַיָּבֹאוּ עַל הָעִיר בֶּטַח וַיַּהַרְגוּ כָּל זָכָר, וְאֶת חֲמוֹר וְאֶת שְׁכֶם בְּנוֹ הָרְגוּ לְפִי חָרֶב וַיִּקְחוּ אֶת דִּינָה מִבֵּית שְׁכֶם וַיֵּצֵאוּ, בְּנֵי יַעֲקֹב בָּאוּ עַל הַחֲלָלִים וַיָּבֹזּוּ הָעִיר אֲשֶׁר טִמְּאוּ אֲחוֹתָם, אֶת צֹאנָם וְאֶת בְּקָרָם וְאֶת חֲמֹרֵיהֶם וְאֵת אֲשֶׁר בָּעִיר וְאֶת אֲשֶׁר בַּשָּׂדֶה לָקָחוּ, וְאֶת כָּל חֵילָם וְאֶת כָּל טַפָּם וְאֶת נְשֵׁיהֶם שָׁבוּ וַיָּבֹזּוּ וְאֵת כָּל אֲשֶׁר בַּבָּיִת "  ( בראשית ל"ד, כ"ה – כ"ט ), יעקב אשר לא ידע על מזימת הבנים נחרד ממעשיהם: " וַיֹּאמֶר יַעֲקֹב אֶל שִׁמְעוֹן וְאֶל לֵוִי עֲכַרְתֶּם אֹתִי לְהַבְאִישֵׁנִי בְּיֹשֵׁב הָאָרֶץ בַּכְּנַעֲנִי וּבַפְּרִזִּי וַאֲנִי מְתֵי מִסְפָּר וְנֶאֶסְפוּ עָלַי וְהִכּוּנִי וְנִשְׁמַדְתִּי אֲנִי וּבֵיתִי "  (בראשית ל"ד, ל' ). על רקע התנהלותם הקלוקלת מוסרית של האחים, יעקב המודאג שולח את יוסף לוודא כי אין הם מסתבכים שוב במעשים שאינם ראויים: "  וַיֹּאמֶר יִשְׂרָאֵל אֶל יוֹסֵף הֲלוֹא אַחֶיךָ רֹעִים בִּשְׁכֶם לְכָה וְאֶשְׁלָחֲךָ אֲלֵיהֶם וַיֹּאמֶר לוֹ הִנֵּנִי, וַיֹּאמֶר לוֹ לֶךְ נָא רְאֵה אֶת שְׁלוֹם אַחֶיךָ וְאֶת שְׁלוֹם הַצֹּאן וַהֲשִׁבֵנִי דָּבָר וַיִּשְׁלָחֵהוּ מֵעֵמֶק חֶבְרוֹן וַיָּבֹא שְׁכֶמָה " ( בראשית ל"ז, י"ג – י"ד ).

אהובים-יקרים, שני חלומותיו של יוסף הראשון, חלום האלומות בו אלומות אחיו סובבות סביב אלומתו ומשתחוות לה השני, חלום השמש הירח ואחד עשר הכוכבים בו השמש, הירח והכוכבים משתחווים לו הם חלומות אשר בשפת הרוח מכונים חלומות חן ראשי תיבות של חזון נבואי, התגשמותם 22 שנה מאוחר יותר באותו מעמד בו האחים משתחווים למשנה למלך פרעה הלוא הוא יוסף מעידה על כך.

אהובים יקרים, חלומות יוסף נועדו להעיר ולעורר את האחים להיות יוסף בחיר ה', נציג בפיזי של ההיררכיות העליונות על כן, מצווים הם להתמסר להוראתו הרוחנית. צופן יוסף מלשון אסף מרמז כי תפקידו הייעודי לאסוף את האחים למעגל של חניכת אור בהובלתו. אף על פי כן, אין האחים שועים לקריאות הרוח והשעונים המעוררים במקום זאת, הם מפרשים את חלומותיו מתוך עולמם הפנימי, ומייחסים לו התנשאות ורצון לשרות עליהם. למרבה הצער, במקום להתעשת האחים מטפחים רגשות שנאה וקנאה כלפי יוסף עד כי אינם מסוגלים לברכו לשלום: " וַיִּרְאוּ אֶחָיו כִּי אֹתוֹ אָהַב אֲבִיהֶם מִכָּל אֶחָיו וַיִּשְׂנְאוּ אֹתוֹ וְלֹא יָכְלוּ דַּבְּרוֹ לְשָׁלֹם "  ( בראשית ל"ז, ד' ). 

אהובים-יקרים, יוסף טרום השלכתו לבור ומכירתו לעבדות מצטיין בדאגה ומסירות בלתי רגילים לשלומם של אחיו, ואינו חוסך כל מאמץ בכדי לוודא שהכול כשורה עמם:" וַיִּמְצָאֵהוּ אִישׁ וְהִנֵּה תֹעֶה בַּשָּׂדֶה וַיִּשְׁאָלֵהוּ הָאִישׁ לֵאמֹר מַה תְּבַקֵּשׁ, וַיֹּאמֶר אֶת אַחַי אָנֹכִי מְבַקֵּשׁ הַגִּידָה נָּא לִי אֵיפֹה הֵם רֹעִים,  וַיֹּאמֶר הָאִישׁ נָסְעוּ מִזֶּה כִּי שָׁמַעְתִּי אֹמְרִים נֵלְכָה דֹּתָיְנָה וַיֵּלֶךְ יוֹסֵף אַחַר אֶחָיו וַיִּמְצָאֵם בְּדֹתָן "  (בראשית ל"ז, ט"ו – י"ז ), יוסף האח הצעיר דורש בשלום אחיו המבוגרים ממנו ולא ההפך. יוסף מזהה בחושיו האינטואיטיביים הפנימיים שעם המעמד הרוחני באים גם האחריות, ההקרבה והמסירות כלפי מי שנמצאים למטה בסולם ההתפתחות לפיכך, מהווה מודלינג ודוגמא חיה לחוקי האור של הרצון הטוב והאכפתיות, האחווה ושותפות גורל.

אהובים-יקרים, על פי החוקיות הקוסמית הגבוה שומר על הנמוך כלומר, מי שנמצא למעלה בסולם ההתפתחות פורס חסות ומשרת את אלה שנמצאים למטה כדי שיתפתחו גם כן. ישו גדול מורי מתקדשי האמת הלוא הוא שלמה המלך החכם באדם ממחיש לתלמידי האור ערך עליון מקודש זה: " ואחר יצק מים בכיור ויחל לרחוץ את רגלי תלמידיו ולנגב במטפחת אשר הוא חגור בה.. ויאמר אליהם …לכן אם אני המורה והאדון רחצתי את רגליכם גם אתם חייבים לרחוץ איש את רגלי אחיו, כי מופת נתתי לכם …אמן אמן אומר לכם כי העבד אנינו גדול מאדוניו והשלוח אנינו גדול משולחו" ( יוחנן ג', ה' – י"ז ).

אהובים-יקרים, סגולתו של יוסף שבכל מקום ותפקיד אינו מנצל את מעמדו כדי לשלוט על אחרים כי אם מטה שכם אל שכם ועושה את המלאכה ביחד עם כולם: " וַיִּתֵּן שַׂר בֵּית הַסֹּהַר בְּיַד יוֹסֵף אֵת כָּל הָאֲסִירִם אֲשֶׁר בְּבֵית הַסֹּהַר וְאֵת כָּל אֲשֶׁר עֹשִׂים שָׁם הוּא הָיָה עֹשֶׂה " ( בראשית ל"ט, כ"ב ). תופעה מגונה אשר רווחת בעולמכם היא ניצול המעמד לעיתים תכופות, אנשי ציבור, חינוך, רפואה, צבא ודת מנצלים את מעמדם כדי לקדם אינטרסים אישיים, אין הם נרתעים מלפגוע במי שכפופים להם, ותלויים בהם.

אהובים-יקרים, יוסף אינו מנצל את מעמדו כמשנה למלך פרעה כדי לנקום באחיו על שזממו להורגו, השליכוהו לבור ומכרוהו כי אם מפגין אצילות לב, חומל ומוחל להם : " וַיְנַשֵּׁק לְכָל אֶחָיו וַיֵּבְךְּ עֲלֵהֶם וְאַחֲרֵי כֵן דִּבְּרוּ אֶחָיו אִתּוֹ "  ( בראשית מ"ה, ט"ו ) ועוד,  יוסף ממהר להרגיע את האחים אשר יראים מפניו ומרכך את חומרת מעשיהם ופגיעתם בו : " וְעַתָּה אַל תֵּעָצְבוּ וְאַל יִחַר בְּעֵינֵיכֶם כִּי מְכַרְתֶּם אֹתִי הֵנָּה כִּי לְמִחְיָה שְׁלָחַנִי אֱלֹהִים לִפְנֵיכֶם "  ( בראשית מ"ה, ה' ). אף לאחר מות יעקב אביהם יוסף ממשיך לדאוג לאחיו ומספק את כל צרכיהם: "  וַיִּרְאוּ אֲחֵי יוֹסֵף כִּי מֵת אֲבִיהֶם וַיֹּאמְרוּ לוּ יִשְׂטְמֵנוּ יוֹסֵף וְהָשֵׁב יָשִׁיב לָנוּ אֵת כָּל הָרָעָה אֲשֶׁר גָּמַלְנוּ אֹתוֹ, וַיְצַוּוּ אֶל יוֹסֵף לֵאמֹר  אָבִיךָ צִוָּה לִפְנֵי מוֹתוֹ לֵאמֹר,   כֹּה תֹאמְרוּ לְיוֹסֵף אָנָּא שָׂא נָא פֶּשַׁע אַחֶיךָ וְחַטָּאתָם כִּי רָעָה גְמָלוּךָ וְעַתָּה שָׂא נָא לְפֶשַׁע עַבְדֵי אֱלֹהֵי אָבִיךָ וַיֵּבְךְּ יוֹסֵף בְּדַבְּרָם אֵלָיו, וַיֵּלְכוּ גַּם אֶחָיו וַיִּפְּלוּ לְפָנָיו וַיֹּאמְרוּ הִנֶּנּוּ לְךָ לַעֲבָדִים, וַיֹּאמֶר אֲלֵהֶם יוֹסֵף אַל תִּירָאוּ כִּי הֲתַחַת אֱלֹהִים אָנִי, וְאַתֶּם חֲשַׁבְתֶּם עָלַי רָעָה אֱלֹהִים חֲשָׁבָהּ לְטֹבָה לְמַעַן עֲשֹׂה כַּיּוֹם הַזֶּה לְהַחֲיֹת עַם רָב, וְעַתָּה אַל תִּירָאוּ אָנֹכִי אֲכַלְכֵּל אֶתְכֶם וְאֶת טַפְּכֶם וַיְנַחֵם אוֹתָם וַיְדַבֵּר עַל לִבָּם "  (בראשית מ"ז, ט"ו – כ"א ).

בתום תמסורותינו מברכים אנו אתכם בהתפייסות ושלום ביניכם, אמן.