צופן 12 מכות מצרים: אמור מעתה במצרים לקו שתים עשרה מכות ולא עשר!

עריכה חדשה: 29 מרץ, 2023

אהובים-יקרים, הסיפור המקראי מסביר את הסיבה למכות מצרים: " וַיֹּאמֶר יְהוָה אֶל מֹשֶׁה בֹּא אֶל פַּרְעֹה כִּי אֲנִי הִכְבַּדְתִּי אֶת לִבּוֹ וְאֶת לֵב עֲבָדָיו לְמַעַן שִׁתִי אֹתֹתַי אֵלֶּה בְּקִרְבּוֹ, וּלְמַעַן תְּסַפֵּר בְּאָזְנֵי בִנְךָ וּבֶן בִּנְךָ אֵת אֲשֶׁר הִתְעַלַּלְתִּי בְּמִצְרַיִם וְאֶת אֹתֹתַי אֲשֶׁר שַׂמְתִּי בָם וִידַעְתֶּם כִּי אֲנִי יְהוָה " ( שמות י', א' – ב' ), הכתוב מנמק כי המכות אשר לקו בהן המצרים נועדו להאדיר את שם האלוהים בעיני בני ישראל והדורות הבאים, פרשנות על דרך הפשט של הפסוקים  מעלה שתי סוגיות מוסריות:

הראשונה, האמנם טבע האלוהות העדפת חלק מסוים על פני חלק אחר ?

השנייה, האמנם נשללה מפרעה והמצרים זכות הבחירה החופשית המקודשת ?

אהובים-יקרים, לשון הפשט של המקרא משקפת את סף התודעה של המין האנושי בעולם העתיק לפיכך, חיוני לצלול לעומק הפסוקים לרובד המוצפן שלהם על מנת להשיג פרספקטיבה נכונה ביחס לאירועים ולנפשות הפועלות, להפיק את הלקחים וליישמם במציאות חייכם.  

אהובים-יקרים, האימפריה המצרית היוותה את המרכז הרוחני של העולם העתיק, במקור הפירמידות שימשו לחניכת אור והתקדשות אלא, שבנקודה מסוימת חלה ירידה מוסרית בקרב הכוהנים, החרטומים והפרעונים, הסדקים הראשונים מופיעים בדורו של יוסף הצדיק: "…וַיִּיקַץ פַּרְעֹה וְהִנֵּה חֲלוֹם, וַיְהִי בַבֹּקֶר וַתִּפָּעֶם רוּחוֹ וַיִּשְׁלַח וַיִּקְרָא אֶת כָּל חַרְטֻמֵּי מִצְרַיִם וְאֶת כָּל חֲכָמֶיהָ וַיְסַפֵּר פַּרְעֹה לָהֶם אֶת חֲלֹמוֹ וְאֵין פּוֹתֵר אוֹתָם לְפַרְעֹה " ( בראשית מ"א, ז' – ט' ), טובי הכוהנים וחרטומי מצרים אינם מצליחים לפענח את חלומות פרעה באין ברירה, יוסף אסיר ועבד עברי מובא לפני פרעה. בעוד, שאצל כוהני וחרטומי מצרים מתערער החיבור הנקי הישיר למקורות האור וההדרכה העליונים, פרעה מזהה את הקשר החי הער של יוסף להיררכיות הגבוהות מזדרז למנותו למשנה לו: "  וַיֹּאמֶר פַּרְעֹה אֶל עֲבָדָיו  הֲנִמְצָא כָזֶה אִישׁ אֲשֶׁר רוּחַ אֱלֹהִים בּוֹ, וַיֹּאמֶר פַּרְעֹה אֶל יוֹסֵף אַחֲרֵי הוֹדִיעַ אֱלֹהִים אוֹתְךָ אֶת כָּל זֹאת אֵין נָבוֹן וְחָכָם כָּמוֹךָ, אַתָּה תִּהְיֶה עַל בֵּיתִי וְעַל פִּיךָ יִשַּׁק כָּל עַמִּי …" ( שמות מ"א, ל"ח – מ').

אהובים-יקרים, לאחר מות יוסף וכל הדור ההוא מתוארת שקיעתה הרוחנית של מצרים, פרעה החדש עסוק במיצובה של מצרים כמעצמה החזקה ביותר באגן הים התיכון. הפירמידות הופכות סמל לעוצמה כלכלית ועושר חומרי, פרעה משעבד עם שלם במטרה למלא את שאיפותיו המגלומניות של ביסוס מעמדו כשליט החזק ביותר בעולם.  עם תום האשראי הקוסמי עבור פרעה לתקן את דרכיו, האלוהות מבשרת לו כי ההובלה הרוחנית עוברת למנהיג חדש אשר עתיד להיוולד לעם העברי. פרעה הלוא הוא קין מקנא במנהיג הרוחני שעדיין לא נולד על כן, גוזר לשלוח ליאור את הזכרים הנולדים לנשים העבריות בנימוק כוזב לפיו בני ישראל מאיימים על ביטחונה של מצרים בבחינת גיס חמישי: " וַיָּקָם מֶלֶךְ חָדָשׁ עַל מִצְרָיִם אֲשֶׁר לֹא יָדַע אֶת יוֹסֵף, וַיֹּאמֶר אֶל עַמּוֹ הִנֵּה עַם בְּנֵי יִשְׂרָאֵל רַב וְעָצוּם מִמֶּנּוּ, הָבָה נִתְחַכְּמָה לוֹ פֶּן יִרְבֶּה וְהָיָה כִּי תִקְרֶאנָה מִלְחָמָה וְנוֹסַף גַּם הוּא עַל שֹׂנְאֵינוּ וְנִלְחַם בָּנוּ וְעָלָה מִן הָאָרֶץ" ( שמות א', ח' – י ), למרות ניסיונותיו לסכל את תוכנית הרוח יד הגורל מנווטת את השתלשלות המאורעות באופן כזה, שהתינוק משה בחיר ה' גדל ומתחנך בארמונו תחת אפו !

אהובים-יקרים,  משה אף כי יכול היה להבטיח לעצמו חיי שפע ומעמד בארמון פרעה, קולט בחושיו הפנימיים האינטואיטיביים את אווירת ההסתאבות אשר פשתה אצל פרעה וחרטומיו, חוסנו המוסרי וטוהרו הפנימי אינם מאפשרים לו לקחת חלק בנעשה.  הפסוקים המתארים את משה הורג לכאורה איש מצרי משום שהכה איש עברי עוותו וסולפו: " וַיְהִי בַּיָּמִים הָהֵם וַיִּגְדַּל מֹשֶׁה וַיֵּצֵא אֶל אֶחָיו וַיַּרְא בְּסִבְלֹתָם וַיַּרְא אִישׁ מִצְרִי מַכֶּה אִישׁ עִבְרִי מֵאֶחָיו, וַיִּפֶן כֹּה וָכֹה וַיַּרְא כִּי אֵין אִישׁ וַיַּךְ אֶת הַמִּצְרִי וַיִּטְמְנֵהוּ בַּחוֹל "  ( שמות ב', י"א – י"ב ),  העיוות שחדר לכתוב מקורו בעלילת שווא אשר העליל פרעה על משה במטרה להוריד ממעמדו להציגו באור שלילי בעיני המצרים שכן, באותה נקודת זמן פרעה כבר מבין ומזהה שמשה הוא האחד. הלכה למעשה, מדובר היה במאבק רוחני לא פיזי בין משה לכוהן מצרי מהמעגל הקרוב לפרעה אשר סרח והתפתה לשתף פעולה עם פרעה במקום לחבור אל משה, מאבק אשר בסופו משה מנצח רוחנית את הכהן המצרי ובורח למדין משום, שמבין שפרעה משמיץ ורודף אותו.

אהובים-יקרים,  בהמשך האלוהות מורה למשה להתייצב לפני פרעה ביחד עם אהרון אחיו, ולחולל את אותם אותות ומופתים כדי שפרעה ישחרר את בני ישראל. פרעה מגייס את טובי כוהני וחרטומי מצרים במטרה להכניע את משה ואהרון: " וַיִּקְרָא גַּם פַּרְעֹה לַחֲכָמִים וְלַמְכַשְּׁפִים וַיַּעֲשׂוּ גַם הֵם חַרְטֻמֵּי מִצְרַיִם בְּלַהֲטֵיהֶם כֵּן, וַיַּשְׁלִיכוּ אִישׁ מַטֵּהוּ וַיִּהְיוּ לְתַנִּינִם וַיִּבְלַע מַטֵּה אַהֲרֹן אֶת מַטֹּתָם "  (שמות ז', י"א – י"ג ), דוגמא נוספת למאבק רוחני בין אור לחושך, בין חרטומי ומכשפי מצרים אשר שאבו את כוחם מישויות האופל לאהרון אשר ניזון ממקורות האור העליונים, אהרון ניצב יחיד מול רבים וגובר עליהם ! להורות כי מעט אור מנצח הרבה חושך.

אהובים-יקרים, במסגרת קדושת חופש הבחירה רצון הרוח היה להעניק למצרים, לכוהנים ולחרטומים הזדמנות להתעורר רוחנית להשתחרר מהצייתנות העיוורת למנהיג האפל אף לחבור למשה אשר היווה את האלטרנטיבה החדשה להנהגת אור של אמת. מכות מצרים הן קריאות השכמה ושעונים מעוררים עבור המצרים להסיר מעליהם את המנהיג המגלומני תאוו השררה, עונשים בהיפוך אותיות שעונים ! צופן שמות עשר המכות אשר מתועדות בכתובים מרמז כי נועדו להוות תמרורי אזהרה:

1.דם יאור מלשון אור י' להורות כי הרוח היא מקור החיים לכל שישנו על האדמה,  הפיכתם לדם סמל לעצמי הנפש הלוא הוא אישיות האגו, מדובר בשעון מעורר רב עוצמה עבור העם המצרי לשים ליבם לזה, שפרעה בשביל לספק את שאיפותיו המגלומניות מוכן להקריב את מצרים.

2.צפרדע–  צפרדע מלשון דע צופר כלומר, ראו מצרים אות אזהרה נוסף ניתן לכם.

3.כיניםכינים מלשון כי נָם אשר מובנו ישן הווה אומר, שימו לב מצרים למכות אשר ממשיכות לפקוד אתכם בגלל היותכם רדומים תודעתית ונמים רוחנית.

4.ערובערוב בהיפוך אותיות עורב, העורב הוא ציפור שטורפת גוזלים, סמל להיות פרעה מנהיג כוחני ושפל אשר גורר את עמו למעשים מתועבים של השלכת התינוקות הזכרים ליאור.

5.דֶּבֶר דֶּבֶר מלשון דִּיבּוּר, מראה מעוררת כי פרעה מהתל בעמו, מציג נימוקים כוזבים אשר תכליתם להסוות את כוונותיו האמתיות בבחינת " פיו וליבו אינם שווים ",  פרעה מלשון  פֶּה רָע.

6.שחיןשחין בסיכול אותיות נחש, הנחש סמל לעצמי הנפש הוא אישיות האגו, קריאת השכמה כי פרעה נפל רוחנית, נשלט על ידי עצמי הנפש הערמומי הפתלתל.

7.ברד – הברד יוצא הדופן אשר לווה בהתלקחות אש וקולות רועמים מסמל את זעם האלים, כעס ההיררכיות העליונות על היות העם המצרי, כוהניו וחרטומיו מצייתים ציות עיוור להנהגה שקרית וכוחנית.

8.ארבהארבה מלשון רָב שמובנו רִיב א'=אור ה'=אדוני, נורת אזהרה כי פרעה רב עם רצון האלוהות, מפנה עורף להחלטת ההיררכיות הגבוהות להעביר את שרביט ההובלה הרוחנית לעם העברי בהנהגתו של משה,  פרעה בסיכול אותיות עֹרֶף ה' בדרך זו, חוזר על המשגה מגלגולו הקודם בדמות קין אשר בתגובה לבחירת האלוהות בהבל אחיו לעמוד בראש ההובלה הרוחנית רוצח אותו במטרה לרשת את מקומו.

9.חושך– מכת חושך סמל לעיוורון הרוחני של האומה המצרית כמו גם למעבר של פרעה וחרטומיו מכהונת אור לכהונת חושך.

10.בכורות– מות הבנים הבכורים ובכורות הבהמות שעון מעורר עבור העם המצרי כי כל שישנו בגשמי מקורו ברוחי דהיינו, הרוח היא ההתחלה והראשית לכל שכן, בכור הוא הצאצא הראשון.

אהובים-יקרים, אף על פי, שכוהני וחרטומי פרעה עדים לאטימות הלב של מלכם אין הם נוקטים צעד אמיתי ממשי כמו למשל, לחבור למשה או למרוד בפרעה כי אם ממשיכים לצפות במתרחש בכניעה מוחלטת:  " וַיֹּאמְרוּ הַחַרְטֻמִּם אֶל פַּרְעֹה אֶצְבַּע אֱלֹהִים הִוא וַיֶּחֱזַק לֵב פַּרְעֹה וְלֹא שָׁמַע אֲלֵהֶם כַּאֲשֶׁר דִּבֶּר יְהוָה " ( שמות ח', ט"ו ), " וַיֹּאמְרוּ עַבְדֵי פַרְעֹה אֵלָיו עַד מָתַי יִהְיֶה זֶה לָנוּ לְמוֹקֵשׁ שַׁלַּח אֶת הָאֲנָשִׁים וְיַעַבְדוּ אֶת יְהוָה אֱלֹהֵיהֶם הֲטֶרֶם תֵּדַע כִּי אָבְדָה מִצְרָיִם "  ( שמות י', ז' ).

אהובים-יקרים, אמת קשה בלתי ניתנת להכלה הנה, שגם לאחר שנגבה המחיר הכבד ביותר של מות בכורי מצרים לרבות בנו של המלך, פרעה אוחז בסרבנותו העיקשת ומנגד יועציו ממשיכים לציית לו, המחשבה כי המצרים בעיוורונם הפקירו את גורל הבנים הבכורים היא בלתי נסבלת מה הפלא אפוא, כי אמת מחפירה זו הושמטה מהכתובים נמחקה מהתודעה הקולקטיבית.

אהובים-יקרים, נשאלת השאלה אם כן, מה הן שתי המכות הנסתרות הנוספות, המכה האחת עשר והמכה השתיים עשרה, אשר לאחריהן פרעה שלח את בני ישראל ?

אהובים-יקרים, למכה האחת עשר יש קשר ישיר למכה שלפניה ואנו נבהיר, מכת בכורות נועדה להעיר ולעורר את מצרים כי הרוח היא הראשית לפיכך, המכה האחת עשר היא מכת סופה כיוון, שנועדה להעיר ולעורר את  מצרים כי הרוח היא גם האחרית, סופה מלשון סוף ה', מדובר בסופה כבירה בעוצמתה בדומה לסופות הטורנדו וההוריקן, המבט הנישא לשמיים בשעה שמתחוללת סופה תזכורת לבני האנוש כי הרוח מעל הכול.

אהובים-יקרים, המכה השתיים עשר והאחרונה אשר לקו בה המצרים הנה מכת אש, מדובר בתופעת אש חריגה ויוצאת דופן אשר כמותה לא נראה מעולם לאורך תולדות המין האנושי ואנו נבהיר, מצרים כותרה מעגלי אש אשר הואצלו מן השמיים על ידי אותו חלק נשגב בהיררכיה האלוהית המכונה מלאכי שרף ( שרפים ) כשמם כן הם מלאכי האש. שוו בנפשכם את עוצמת הפחד אשר אחזה בלבבות של מצרים ופרעה נוכח מחזה מחריד זה, היזכרו בבהלה של אזרחי ישראל למראה גל השרפות שפקד את מדינתכם בנובמבר 2016 , תארו בעיני רוחכם אש בעוצמה גדולה פי כמה מצב בו אין בא ויוצא את מצרים.

אהובים-יקרים, למרבה הדאבון, הרוב המכריע של המצרים הדף את גלגל ההצלה וההזדמנות לגאולה למעט קבוצה קטנה אשר חברה למשה: " וְגַם עֵרֶב רַב עָלָה אִתָּם…" ( שמות י"ב, ל"ח ). מוות רוחני מביא למוות פיזי, אף לאחר 12 המכות המצרים ממשיכים לציית לפרעה, ברודפם אחר בני ישראל מוצאים את מותם: " וַיִּרְדְּפוּ מִצְרַיִם וַיָּבֹאוּ אַחֲרֵיהֶם כֹּל סוּס פַּרְעֹה רִכְבּוֹ וּפָרָשָׁיו אֶל תּוֹךְ הַיָּם… וַיֵּט מֹשֶׁה אֶת יָדוֹ עַל הַיָּם וַיָּשָׁב הַיָּם לִפְנוֹת בֹּקֶר לְאֵיתָנוֹ וּמִצְרַיִם נָסִים לִקְרָאתוֹ וַיְנַעֵר יְהוָה אֶת מִצְרַיִם בְּתוֹךְ הַיָּם,  וַיָּשֻׁבוּ הַמַּיִם וַיְכַסּוּ אֶת הָרֶכֶב וְאֶת הַפָּרָשִׁים לְכֹל חֵיל פַּרְעֹה הַבָּאִים אַחֲרֵיהֶם בַּיָּם לֹא נִשְׁאַר בָּהֶם עַד אֶחָד… וַיַּרְא יִשְׂרָאֵל אֶת מִצְרַיִם מֵת עַל שְׂפַת הַיָּם "  ( שמות י"ד, כ"ג – ל ).

אהובים-יקרים, מהות האלוהות הנה אהבה אחראית ואחריות אוהבת כלומר, לעשות את אשר נחוץ על מנת להניע את כל חלקי השלם אל עבר שלב התפתחותי מתקדם מפותח יותר, 12 מכות מצרים נועדו להעיר ולעורר את בני העם המצרי להתמיר את תדרי התלות והצייתנות העיוורת בעוצמה ועצמאות רוחנית.

אהובים-יקרים, בדומה להורה אשר מכיר את טבעו הפנימי של כל אחד מילדיו האלוהות יודעת את טבעו האמיתי של כל אחד מחלקיה כמו כן, נמצאת מעל זמן ומרחב על כן, גלוי לפניה מה תהיה הבחירה של כל אחד ואחת באיזו דרך ילך, הן זוהי המשמעות האמיתית הנכונה של המאמר השגור בפיכם " הכול צפוי והרשות נתונה " משמע, הבחירה בידכם בו בעת בחירתכם אשר מעצבת את גורלכם ידועה לרוח ! האלוקות אשר מודעת לטבעו הקשה של  פרעה, וכי עתיד להקשות את ליבו פעם אחר פעם אף לאיים על משה בחייו: " וַיֹּאמֶר לוֹ פַרְעֹה לֵךְ מֵעָלָי הִשָּׁמֶר לְךָ אַל תֹּסֶף רְאוֹת פָּנַי כִּי בְּיוֹם רְאֹתְךָ פָנַי תָּמוּת "  ( שמות י', כ"ח ) מיידעת את משה, שהדרך תהיה ארוכה ורצופה מהמורות על מנת לנסוך בו ביטחון  כי אין אדם אף לא מלך של אימפריה אשר יכול לכופף את אלוהים,  וִיהִי מָה חזון הרוח נועד להתממש.

אהובים-יקרים, העיקרון לפיו " הכול צפוי והרשות נתונה " מבאר את  נבואת משה רבנו טרום מותו כי בני ישראל עתידים לעזוב את דרך ה' ולהביא על עצמם קארמה קשה וכואבת של גלות: " כִּי יָדַעְתִּי אַחֲרֵי מוֹתִי כִּי הַשְׁחֵת תַּשְׁחִתוּן וְסַרְתֶּם מִן הַדֶּרֶךְ אֲשֶׁר צִוִּיתִי אֶתְכֶם וְקָרָאת אֶתְכֶם הָרָעָה בְּאַחֲרִית הַיָּמִים כִּי תַעֲשׂוּ אֶת הָרַע בְּעֵינֵי יְהוָה לְהַכְעִיסוֹ בְּמַעֲשֵׂה יְדֵיכֶם "  ( דברים ל"א, כ"ט ).

אהובים-יקרים, אדם אשר מוליך עצמו בדרך של עצמי הנפש הלוא הוא אישיות האגו עם הזמן הולך ומאבד מדרגות החופש שלו, משל לאדם שמתמכר לסם אך אינו יכול להפסיק ללא עזרת הרופאים והמטפלים הטובים ביותר.

אהובים-יקרים, 12 מכות מצרים ממחישות כי הסכנה הגדולה ביותר האורבת לבן האדם היא הירדמות תודעתית ועיוורון רוחני, גם כאשר מתקדמים בסולם ההתפתחות ועולים רוחנית קיימת סכנה להירדם במילים אחרות, ערות היום אינה ערובה לאי הירדמות מחר, בשביל להישאר ער רוחנית נדרש מאמץ תמידי ועבודה מודעותית יומיומית.

אהובים-יקרים, מצויים הנכם בישורת האחרונה של עידן זה בן 6,000 השנים המתקרב אל קיצו. מהות הזמן העכשווי מכוונת כל אחד ואחת לעלות למדרגה ההתפתחותית של " עוצמה פנימית ועצמאות רוחנית" על כן, חיונית התבוננות פנימית בחינה מדוקדקת של אופן הנהגתכם באמצעות שאלת השאלה המוזהבת המקודשת: היכן בחיי איני לוקח/ת אחריות נמנע/ת מלהישיר מבט אל האמת?

בתום תמסורת זו מברכים אנו אתכם בפקיחת עיניים ובחירות מושכלות, אמן.