פרשת וָאֶתְחַנַּן וצופן קריאת שְׁמַע

עריכה חדשה 25 יולי, 2023

" שְׁמַע יִשְׂרָאֵל  יְהוָה אֱלֹהֵינוּ  יְהוָה אֶחָד

וְאָהַבְתָּ אֵת יְהוָה אֱלֹהֶיךָ בְּכָל-לְבָבְךָ וּבְכָל-נַפְשְׁךָ וּבְכָל-מְאֹדֶךָ

וְהָיוּ הַדְּבָרִים הָאֵלֶּה אֲשֶׁר אָנֹכִי מְצַוְּךָ הַיּוֹם עַל-לְבָבֶךָ 

וְשִׁנַּנְתָּם לְבָנֶיךָ וְדִבַּרְתָּ בָּם בְּשִׁבְתְּךָ בְּבֵיתֶךָ וּבְלֶכְתְּךָ בַדֶּרֶךְ וּבְשָׁכְבְּךָ וּבְקוּמֶךָ

 וּקְשַׁרְתָּם לְאוֹת עַל-יָדֶךָ וְהָיוּ לְטֹטָפֹת בֵּין עֵינֶיךָ

וּכְתַבְתָּם עַל-מְזֻזוֹת בֵּיתֶךָ וּבִשְׁעָרֶיךָ "

( דברים ו', ד' – ט' )

אהובים-יקרים, בפרשת ואתחנן משה רבנו מורה לבני ישראל את קריאת שמע אשר מאז ועד היום חקוקה בדנ"א של העם היהודי. ישנם אין סוף סיפורים בארץ ובעולם על יהודים חילונים ודתיים כאחד אשר בעתות צרה ומצוקה קראו מי בלב מי בקול: " שמע ישראל יהוה אלוהינו יהוה אחד". לאורך העידן שמסתיים, חכמי וצדיקי הדורות שקדו על ביאור הטקסט עתה, בהולמות לרוח הזמן העכשווי של ימות המשיח הלוא הם אחרית הימים וקץ העידן בן 6,000 השנים ברצוננו להאיר את המשמעויות החבויות בתפילת שמע :

שְׁמַע יִשְׂרָאֵלשְׁמַע מלשון שָׂם והאות ע' הלוא היא העין השלישית מרכז התקשורת עם העולמות העליונים מורה כי תכלית קיומו ותפקידו הייעודי של עם ישראל להביא את הבשורה של כינון עולם נכון ומתוקן אשר בו בני האנוש מיושרים לחוקי האל האוניברסליים של צדק ושוויון, אחדות ואחווה.

יְהוָה אֱלֹהֵינוּ – השימוש בלשון שייכות מלמד על ברית האהבה בין עם ישראל לבורא הקדוש ברוך הוא אשר ממנה נגזרת המחויבות של עם ישראל לקיום תפקידו הייעודי במשפחת העמים על כן,  ההתרחקות מקיום השבועה הרוחנית פוגעת בחוסנה ובמעמדה של מדינת ישראל בקרב אומות העולם.

יְהוָה אֶחָד– תזכורת עבור עם ישראל להתרחק מחטא היוהרה וההתנשאות מעל עמים אחרים וקבוצות אתניות שונות שכן,  כל בני האדם הם ברואי האל הילדים של המקור העליון האחד.

וְאָהַבְתָּ אֵת יְהוָה אֱלֹהֶיךָרגש האהבה ולא האינטלקט בונה את הגשר את החיבור הנכון לבורא. שפת הלב היא השפה של הרוח, לב פתוח ורוטט בתדרי אהבה הדרך היחידה לחוש בנוכחות האל, ולא באמצעות השכל בהיפוך אותיות כֶּשֶׁל אשר חוצץ ומפריד בין האנושי לאלוהי.

בְּכָל לְבָבְךָ – הלב מרכז הרגש והאהבה רמז ליסוד המים בבריאה לעיקרון הנקבי של השכינה.

וּבְכָל נַפְשְׁךָנפש בהיפוך אותיות פש'ן = passion שפירושו תשוקה רמז ליסוד האש בבריאה לעיקרון הזכרי של הרוח.

וּבְכָל מְאֹדֶךָ -בערך מאד מסתתרות צמד המילים אדם ודם, האיכות הנוזלית של הדם מבטאת את יסוד המים, ואילו צבעו האדום את יסוד האש מורה אמת נשגבה כי האדם הוא מיזוג של הנקבי והזכרי בבריאה.

בְּשִׁבְתְּךָ בְּבֵיתֶךָ – הישיבה בבית מבטאת את העיקרון הנקבי של הסבילות וההתכנסות פנימה.

וּבְלֶכְתְּךָ בַדֶּרֶךְ – ההליכה בדרך מבטאת את העיקרון הזכרי של האקטיביות והיציאה החוצה.

וּבְשָׁכְבְּךָ – לילה מבטא את העקרון הנקבי.

וּבְקוּמֶךָ – יום מבטא את העיקרון הזכרי.

וּקְשַׁרְתָּם לְאוֹת עַל-יָדֶךָ וְהָיוּ לְטֹטָפֹת בֵּין עֵינֶיךָ – קריאה לחבר בין היד האיבר של העשייה לעין השלישית הצ'אקרה של החזון כלומר, פועלו ומעשיו של האדם בבית ובחוץ צריכים להיות בשירות החזון הנשמתי בהלימה לתוכנית הבריאתית הכוללת של גאולת האנושות והתעלות הפלנטה.

וּכְתַבְתָּם עַל מְזֻזוֹת בֵּיתֶךָ – הבית מבטא את העיקרון הנקבי של היאספות פנימה.

וּבִשְׁעָרֶיךָ -השער מבטא את העיקרון הזכרי של תנועה החוצה.

אהובים-יקרים, ואתחנן בסיכול אותיות אוֹן חִתֵּן כלומר, העוצמה, השמירה וההגנה של קריאת שמע משום, שמכריזה על ברית הנישואין ברית האהבה שבין עם ישראל לקדוש ברוך הוא, בורא עולם נתן לבני ובנות ישראל 'כתובה' אלו הן עשרת הדיברות והמצוות אשר בתורת משה.

אהובים-יקרים, התפיסה הרווחת לפיה יש להכריע בין ימין לשמאל, בין יהדות לדמוקרטיה מעוותת היא ושגויה ביסודה, כשם שלא ניתן להלך על רגל אחת מבלעדי הרגל השנייה הכרחי להביא לידי ביטוי את מורשת האבות וערכי היהדות ביחד עם קיום ושמירת עקרונות הדמוקרטיה, הגיע העת עבורכם לנוע לשלב התפתחותי מתקדם יותר, לסגל ראיה אחדותית לפיה הימין והשמאל משלימים זה את זה כמו בפאזל / תצרף.

נחתום תמסורת זו בהכרזה מתוך מגילת העצמאות של דוד בן גוריון הלא הוא משה רבנו : " מדינת ישראל תהא מושתתה על יסודות החירות, הצדק והשלום לאור חזונם של נביאי ישראל "

לו יהי