צופן אושפיז החג השלישי יעקב אבינו : האזנה לקול האמת הפנימית המפתח להזנה מהרוח

עריכה חדשה: 28 ספטמבר, 2023

"מה טובו אוהליך יעקב, משכנותייך ישראל"

( סדר הקידוש )

אהובים-יקרים, שבעת האושפיזין הם כנגד שבע הצ'אקרות המרכזיות, צופן אושפיז הנו אש פז י'  דהיינו, אש התודעה הגבוהה המוזהבת המקודשת. לכל אושפיז תודעה ותדר ייחודים למענכם, ברצוננו להאיר את סגולת האושפיז השלישי של יעקב אבינו.

אהובים-יקרים, אושפיז החג השלישי של יעקב אבינו שייך לצ'אקרת מקלעת השמש מקום מושבה של עצמיותכם האלוקית,  מרכז פנימי זה מחבר אתכם להזנה הקוסמית.

אהובים-יקרים, מעטים האנשים אשר מחוברים למרכז הפנימי שלהם, דבקים באמת הפנימית למרות לחצי הסביבה, מסע ההתפתחות והטרנספורמציה של יעקב אבינו נוגע לשיעור חשוב זה.

אהובים-יקרים, מצוות הבכורה תכליתה להעיר ולעורר באדם את עיקרון הראשוניות על פיו כול שישנו מקורו ברוח על כן, התמסרות מלאה לרוח הווה אומר, יישום מיידי של ההכוונות המתקבלות ישירות ממקורות האור העליונים הוא המפתח לחיים מלאים ומבורכים בכל הרבדים, בכורה בסיכול אותיות ברכה וגם ברכו ה'.

אהובים-יקרים, בבראשית פרק כ"ה, פסוקים כ"ה – כ"ו מסופר אודות לידתם של יעקב ועשיו:    "וַיֵּצֵא הָרִאשׁוֹן אַדְמוֹנִי כֻּלּוֹ כְּאַדֶּרֶת שֵׂעָר וַיִּקְרְאוּ שְׁמוֹ עֵשָׂו, וְאַחֲרֵי כֵן יָצָא אָחִיו וְיָדוֹ אֹחֶזֶת בַּעֲקֵב עֵשָׂו וַיִּקְרָא שְׁמוֹ יַעֲקֹב וְיִצְחָק בֶּן שִׁשִּׁים שָׁנָה בְּלֶדֶת אֹתָם ", יש לדעת כי על פי תוכנית המקור האלוהיתיעקב נועד להיות הבכור ולא עשו, בהיותם בבטן עשיו שידע שיעקב הוא בחיר ה' נאבק עמו והזיזו הצידה כדי לצאת הראשון, יעקב בניסיון לעצור את עשיו אוחז בעקבו מכאן, שהצעת יעקב לעשו למכור לו את הבכורה תמורת נזיד עדשים הייתה דרך הוגנת וגלויה, ישרה וישירה להחזיר לעצמו את מה שידע ששייך לו מלכתחילה בצו הרוח. היה זה המבחן הרוחני של עשיו להתמיר את הרעב למזון גשמי ברעב למזון רוחני, מבחן שכאמור נכשל בו כישלון חרוץ שכן, עשיו מחשיב את החומרי על פני הרוחי לועג ובז לבכורה: " וַיֹּאמֶר עֵשָׂו הִנֵּה אָנֹכִי הוֹלֵךְ לָמוּת וְלָמָּה זֶּה לִי בְּכֹרָה, וַיֹּאמֶר יַעֲקֹב הִשָּׁבְעָה לִּי כַּיּוֹם וַיִּשָּׁבַע לוֹ וַיִּמְכֹּר אֶת בְּכֹרָתוֹ לְיַעֲקֹב, וְיַעֲקֹב נָתַן לְעֵשָׂו לֶחֶם וּנְזִיד עֲדָשִׁים וַיֹּאכַל וַיֵּשְׁתְּ וַיָּקָם וַיֵּלַךְ וַיִּבֶז עֵשָׂו אֶת הַבְּכֹרָה " ( בראשית כ"ה, ל"ב – ל"ד ), עשיו מייצג נהייה אחר סיפוק הדחפים והמאוויים הרגעיים וזניחת חזון הנשמה.

אהובים-יקרים, יעקב שבתחילה מתנגד להצעת אימו רבקה לקחת במרמה את ברכת הבכור מתרצה לבסוף  ושומע בקולה: " וְרִבְקָה אָמְרָה אֶל יַעֲקֹב בְּנָהּ לֵאמֹר הִנֵּה שָׁמַעְתִּי אֶת אָבִיךָ מְדַבֵּר אֶל עֵשָׂו אָחִיךָ לֵאמֹר, הָבִיאָה לִּי צַיִד וַעֲשֵׂה לִי מַטְעַמִּים וְאֹכֵלָה וַאֲבָרֶכְכָה לִפְנֵי יְהוָה לִפְנֵי מוֹתִי, וְעַתָּה בְנִי שְׁמַע בְּקֹלִי לַאֲשֶׁר אֲנִי מְצַוָּה אֹתָךְ, לֶךְ נָא אֶל הַצֹּאן וְקַח לִי מִשָּׁם שְׁנֵי גְּדָיֵי עִזִּים טֹבִים וְאֶעֱשֶׂה אֹתָם מַטְעַמִּים לְאָבִיךָ כַּאֲשֶׁר אָהֵב, וְהֵבֵאתָ לְאָבִיךָ וְאָכָל בַּעֲבֻר אֲשֶׁר יְבָרֶכְךָ לִפְנֵי מוֹתוֹ, וַיֹּאמֶר יַעֲקֹב אֶל רִבְקָה אִמּוֹ  הֵן עֵשָׂו אָחִי אִישׁ שָׂעִר וְאָנֹכִי אִישׁ חָלָק, אוּלַי יְמֻשֵּׁנִי אָבִי וְהָיִיתִי בְעֵינָיו כִּמְתַעְתֵּעַ וְהֵבֵאתִי עָלַי קְלָלָה וְלֹא בְרָכָה, וַתֹּאמֶר לוֹ אִמּוֹ עָלַי קִלְלָתְךָ בְּנִי אַךְ שְׁמַע בְּקֹלִי וְלֵךְ קַח לִי,  וַיֵּלֶךְ, וַיִּקַּח וַיָּבֵא לְאִמּוֹ וַתַּעַשׂ אִמּוֹ מַטְעַמִּים כַּאֲשֶׁר אָהֵב אָבִיו "  ( בראשית כ"ז, ו' – י"ד ).

אהובים-יקרים, השיעור הנשמתי של יעקב אבינו הוא נאמנות לאמת הפנימית, התמרה של ריצוי ותלות באימו המגוננת בעוצמה ועצמאות רוחנית. נשאלת השאלה אם כן, מהו הלקח הנשמתי של רבקה אימנו ? בזמן הריונה רבקה מתבשרת כי בבטנה תאומים וזה שעתיד להיוולד צעיר הוא בחיר ה': " וַיִּתְרֹצְצוּ הַבָּנִים בְּקִרְבָּהּ וַתֹּאמֶר אִם כֵּן לָמָּה זֶּה אָנֹכִי וַתֵּלֶךְ לִדְרֹשׁ אֶת יְהוָה, וַיֹּאמֶר יְהוָה לָהּ שְׁנֵי גֹיִים בְּבִטְנֵךְ וּשְׁנֵי לְאֻמִּים מִמֵּעַיִךְ יִפָּרֵדוּ וּלְאֹם מִלְאֹם יֶאֱמָץ וְרַב יַעֲבֹד צָעִיר "  ( כ"ה, כ"ב – כ"ג ). המבחן הרוחני של רבקה להאמין שלבורא עולם דרכים נסתרות להבטיח את התממשות החזון כשם שקרה מאוחר יותר בברכת יעקב לבניו של יוסף הצדיק, יעקב בזמן אמתמונחה על ידי הרוח להצליב את ידיו בבואו לברך את בניו של יוסף בדרך זו, ברכת הבכור ניתנת לאפרים הבן הצעיר ולא למנשה הבן הבכור:  " וַיִּקַּח יוֹסֵף אֶת שְׁנֵיהֶם אֶת אֶפְרַיִם בִּימִינוֹ מִשְּׂמֹאל יִשְׂרָאֵל וְאֶת מְנַשֶּׁה בִשְׂמֹאלוֹ מִימִין יִשְׂרָאֵל וַיַּגֵּשׁ אֵלָיו, וַיִּשְׁלַח יִשְׂרָאֵל אֶת יְמִינוֹ וַיָּשֶׁת עַל רֹאשׁ אֶפְרַיִם וְהוּא הַצָּעִיר וְאֶת שְׂמֹאלוֹ עַל רֹאשׁ מְנַשֶּׁה שִׂכֵּל אֶת יָדָיו כִּי מְנַשֶּׁה הַבְּכוֹר, וַיְבָרֶךְ אֶת יוֹסֵף וַיֹּאמַר הָאֱלֹהִים אֲשֶׁר הִתְהַלְּכוּ אֲבֹתַי לְפָנָיו אַבְרָהָם וְיִצְחָק הָאֱלֹהִים הָרֹעֶה אֹתִי מֵעוֹדִי עַד הַיּוֹם הַזֶּה, הַמַּלְאָךְ הַגֹּאֵל אֹתִי מִכָּל רָע יְבָרֵךְ אֶת הַנְּעָרִים וְיִקָּרֵא בָהֶם שְׁמִי וְשֵׁם אֲבֹתַי אַבְרָהָם וְיִצְחָק וְיִדְגּוּ לָרֹב בְּקֶרֶב הָאָרֶץ, וַיַּרְא יוֹסֵף כִּי יָשִׁית אָבִיו יַד יְמִינוֹ עַל רֹאשׁ אֶפְרַיִם וַיֵּרַע בְּעֵינָיו וַיִּתְמֹךְ יַד אָבִיו לְהָסִיר אֹתָהּ מֵעַל רֹאשׁ אֶפְרַיִם עַל רֹאשׁ מְנַשֶּׁה, וַיֹּאמֶר יוֹסֵף אֶל אָבִיו לֹא כֵן אָבִי כִּי זֶה הַבְּכֹר שִׂים יְמִינְךָ עַל רֹאשׁוֹ,  וַיְמָאֵן אָבִיו וַיֹּאמֶר יָדַעְתִּי בְנִי יָדַעְתִּי גַּם הוּא יִהְיֶה לְּעָם וְגַם הוּא יִגְדָּל וְאוּלָם אָחִיו הַקָּטֹן יִגְדַּל מִמֶּנּוּ וְזַרְעוֹ יִהְיֶה מְלֹא הַגּוֹיִם, וַיְבָרְכֵם בַּיּוֹם הַהוּא לֵאמוֹר בְּךָ יְבָרֵךְ יִשְׂרָאֵל לֵאמֹר יְשִׂמְךָ אֱלֹהִים כְּאֶפְרַיִם וְכִמְנַשֶּׁה וַיָּשֶׂם אֶת אֶפְרַיִם לִפְנֵי מְנַשֶּׁה "  ( בראשית מ"ח, י"ג – כ' ).

אהובים-יקרים, השיעור של הליכה עקבית אחר האמת הפנימית, עוצמה ועצמאות רוחנית נרמז בשמו של יעקב אבינו בהיפוך אותיות עקבי. לפיכך, לקח נשמתי זה חוזר על עצמו ביחסיו של יעקב עם לבן הארמי עד שנלמד, לבן הארמי מפעיל על יעקב שורה של לחצים ומניפולציות, נוהג בו בכוחניות וממאן לשחררו: " וַיִּחַר לְיַעֲקֹב וַיָּרֶב בְּלָבָן וַיַּעַן יַעֲקֹב וַיֹּאמֶר לְלָבָן מַה פִּשְׁעִי מַה חַטָּאתִי כִּי דָלַקְתָּ אַחֲרָי "(בראשית ל"א, ל"ו ).

אהובים-יקרים, יש לדעת כי מערכת היחסים החשובה ביותר היא זו שבינכם לבין עצמכם.  לעיתים קרובות, מונעים הנכם מהיבטי נפש של פחד וריצוי בפרט במערכות היחסים הקרובות של זוגיות והורות באופן זה, הנכם מפנים עורף בוגדים בעצמי האלוהי האותנטי שלכם, מתרחקים מחזון הנשמה והייעוד הגבוה. עלייכם לדעת כי האדם הרוחני האמיתי מכוונן למרכזו הפנימי, הולך אחר קול האמת הפנימית בדרך זו, מהווה השראה ודוגמה חיה עבור בני משפחתו, מלמדם להיות אותנטיים ונאמנים לעצמם.

בתום תמסורותינו מברכים אנו אתכם בחיבור למרכז הפנימי שלכם מקור עוצמתכם. אמן.