חוק הרְאִי הקוסמי

ארכי מלאך גבריאל בשותפות עם אחוות האור

    "ויאמר לה מלאך ה'

שובי אל גברתך

והתעני תחת ידיה"   

( בראשית ט"ז, ט' )

אהובים-יקרים, תכלית צורת הקיום האנושית להוות מַרְאָה לפני האלוהים הווה אומר, לפנימיות האל, טבעו ומהותו של האהבה והאחדות. האל ברא את האדם כדי שבמחשבותיו ובמעשיו ישקף את פנימיות האל ויהיה רְאִי לאורו של הבורא, בדומה למראה נקיה וצלולה שמחזירה את אור השמש, "יהי אור" מלשון היֵיה ראי! אולם, כאשר מחשבותיו ומעשיו של האדם אינם מיושרים עם חוקי האל והבריאה, על דרך המטאפורה המראה מאובקת ועכורה ואינה מחזירה אור.

אהובים-יקרים, בעת מקודשת והרת גורל זו של אחרית הימים וקץ העידן מצווים הנכם להשיל תפיסה ילדותית ומיושנת של שכר ועונש אשר מקורה בעצמי הנפש שמתאווה להשיג לעצמו סיפוק במיידי מבלי להתחשב בנסיבות ובהשלכות המעשים.

אהובים-יקרים, בגרות משמעה יכולת להביא בחשבון מכלול גורמים שהם מעבר לאישי, ולאימוד נכונה את ההשלכות והתוצאות של הבחירות והמעשים לטווח הרחוק. בּוֹגֵר מלשון גּוֹבֵר דהיינו, מי שגוברעל הרצונות האישיים וכובש את הדחפים הרגעיים לטובת שמירת המוסרי והטוב, ועל מנת להבטיח תנועה התפתחותית נכונה עבורו ועבור האחר גם יחד.

אהובים-יקרים,  מציאות חייכם היא מַרְאָה קרי, השתקפות של בחירותיכם ופועלכם בפרק החיים הנוכחי ובמחזורי חיים קודמים. על פי חוק הרְאִי הקוסמי החיצוני והפנימי אחד הם ובלתי ניתנים להפרדה. הבחירות והמעשים מעצבים את חייו של האדם וקובעים את גורלו בכל המישורים – הרגשי, הבריאותי הגופני, הזוגי, ההורי, המקצועי, הכלכלי.

אהובים-יקרים, הדעה האומרת שישנה מקריות ביקום והאלוהים הוא שרירותי מקורה בעצמי הנפש הילדי והלא מפותח שתובע עבור עצמו בלבד ואינו חפץ ליטול אחריות על מעשיו. יש לדעת, שאין פרט במציאות חייכם שאין לו מקור וסיבה.

אהובים-יקרים, לאחר שהגר הרה לאברהם במקום להפגין רגישות וחמלה לעקרותה של שרה היא מתנשאת מעליה ומכאיבה לה בנקודה הכי רגישה, כפי שמקובל לומר בעולמכם "לדרוך על היבלות": "ויבא אל הגר ותהר ותרא כי הרתה ותקל גברתה בעיניה ( בראשית ט"ז, ד' ). שרה נופלת למלכודת האגו של מאבקי הכוח ומענה את הגר עד שזו בורחת ממנה. מלאך ה' שנגלה אליה בדרך מצווה אותה לשוב על עקבותיה ולהמשיך להתענות. קריאה על דרך הפשט מעלה סוגיה מוסרית: הייתכן שמלאך ה' חלק מההיררכיה הבריאתית יצדד בהמשך מעשים אכזריים ופוגעניים? ברצוננו להאיר אתהרובד הסמוי בפסוק והרלוונטיות של זה לזמן העכשווי בו הנכם מצויים.

אהובים-יקרים,  "ויאמר לה מלאך יהוה שובי אל גברתך והתעני תחת ידיה" בראשי תיבות מוּלִי שְׁגִיאוֹת מורה אמת נשגבה, שעל פי חוק הרְאִי הקוסמי קיים קשר ישיר בין בחירותיו של האדם למוצאות חייו. דברי המלאך מכווננים לעורר אצל הגר את המודעות, שעינויה עלי ידי שרה והאילוץ לברוח משום הליכתה בדרך שגויה ואסורה מוסרית של ניצול המקום הפגיע וחולשתו של האחר. יש כאן קריאה עבורה לבחון את מעשיה ולתקן שגיאותיה הווה אומר, לנקות היבטי נפש של התנשאות ושררה ולסגל ערכים של חמלה ורגישות לזולת.

אהובים-יקרים,  דברי הפניה של המלאך להגר מורים את אופן ההתנהלות הנכון בחיים הגשמיים:

"וימצאה מלאך יהוה על עין המים במדבר על העין בדרך שור" – שור מלשון ישר מרמז, שהליכה בדרך ישרה משמעותה למידה והפקת לקחים מתוך מה שניבטמהמציאות בלשון הכתוב "עין המים".

ויאמר הגר שפחת שרי אי מזה באת ואנה תלכי…"-  קריאה לבדק בית יומיומי ובחינה תמידית של הדרך כלומר, של הבחירות והמעשים אל מול ההשלכות והתוצאות.

אהובים-יקרים, מלאך ה' שנגלה להגר ושם לה מראה טהורה על כך שביחסה לשרה עברה על חוקי האל וחצתה קו אדום הנו ארכי מלאך גבריאל, גבריאל מלשון רְאִי גְּבוּל!

אהובים-יקרים, רבים ורבות אוחזים בהבנה השגויה לפיה קדושת חופש הבחירה היא הזכות לעשות ככל רצונם וכאוות נפשם וליהנות מקארמה וגורל טובים, ברצוננו להבהיר שאין זה כך.  מותר האדם מן הבהמה הכוונה, שבניגוד לבעל החיים שמקיים את תפקידו הייעודי בעולם מתוך אינסטינקט מעין תוכנה רוחנית שמוטבעת בו, האדם נזר הבריאה הנו בעל רצון חופשי כלומר, קיום תפקידו הייעודי אינו קורה מעצמו באופן אוטומטי ואינסטינקטיבי אלא הנו פרי בחירה מודעת ומאמץ. אי בחירה לשמור על חוקי האל ומוסר ה', ליישם את שיעורי הנשמה, תפקידה וייעודה בעולם מובילים לגורל של כאב וקושי מנגד, התעוררות רוחנית ולמידה של לקחי הנשמה מבטיחים גורל של ישועה והצלה, ברכה ורווחה כפי שנרמז בפסוק י"ט: " ויפקח אלוהים את עיניה ותרא באר מים".

אהובים-יקרים, תמציתה המקודשת של זכות הבחירה החופשית הנו הקשר הישיר שבין בחירות ומעשים לתוצאות וגורל. אצל האדם המואר העצמי הנמוך מיושר עם חוקי הרוח ומאוחד עם העצמי העליון על-כן מחשבותיו ומעשיו משקפים את אמת הבריאה והאל.

בתום-תמסורותינו מברכים אנו אתכם בהתעוררות הלב ופקיחת העיניים ויישום מלא של לקחי הנשמה.

 אמן