צופן פרשת קֹרַח : אשר ליבו קר כקֶרַח מכאן ומכאן נותר קֵרֵחַ

עריכה חדשה : 14 יוני, 2023

אהובים-יקרים, הקנאה מקורה בהיעדר אהבה לב קר ומנוכר שכן, רגש האהבה ממוסס רגשות של קנאה, מגן ושומר על האדם מיצר החמדנות. קֹרַח צליל הגייה קֶרַח עוונו שהיה קר רגש מנוכר לקרוב ולרחוק. קורח מונע מתפיסת עולם שלילית על פיה " שלי לי ושלך לי ", התנהלותו מונעת מתוך היבט נפש של נוחות ולקיחה לעצמי על פני מאמץ ונתינה לכלל.

אהובים-יקרים, לכל נשמה המתנה בה בירך אותה ה', תכלית גבוהה ויעוד רוחני, תדר וגוון ייחודיים לה אשר אין העולם שלם בלעדיה כמובא בספר דברים פרק ט"ז פסוקים ט"ז- י"ז: "שָׁלוֹשׁ פְּעָמִים בַּשָּׁנָה יֵרָאֶה כָל זְכוּרְךָ אֶת פְּנֵי יְהוָה אֱלֹהֶיךָ בַּמָּקוֹם אֲשֶׁר יִבְחָר בְּחַג הַמַּצּוֹת וּבְחַג הַשָּׁבֻעוֹת וּבְחַג הַסֻּכּוֹת וְלֹא יֵרָאֶה אֶת פְּנֵי יְהוָה רֵיקָם,  אִישׁ כְּמַתְּנַת יָדוֹ כְּבִרְכַּת יְהוָה אֱלֹהֶיךָ אֲשֶׁר נָתַן לָךְ ", אדם שחומד את ששייך לאחר מסיט את המבט ואינו רואה את אשר חנן אותו אלוקים,  את הטוב המיוחד אשר בו זיכה אותו הקדוש ברוך הוא, בשלילת הייחודיות הטמונה בו האדם מונע מעצמו את אותן הזדמנויות לביטוי ומימוש של העצמי, במו ידיו מקלקל לעצמו.

אהובים-יקרים, יצר החמדנות שורשו בחטא הקדמון. חווה מתוך תפיסה שגויה והבנה מוטעית חשה עצמה נחותה מאדם משום, שנוצרה אחריו וממנו לפיכך, מתאווה להיות מספר אחד:  "וַתֵּרֶא הָאִשָּׁה כִּי טוֹב הָעֵץ לְמַאֲכָל וְכִי תַאֲוָה הוּא לָעֵינַיִם וְנֶחְמָד הָעֵץ לְהַשְׂכִּיל וַתִּקַּח מִפִּרְיוֹ וַתֹּאכַל וַתִּתֵּן גַּם לְאִישָׁהּ עִמָּהּ וַיֹּאכַל " ( בראשית ג', ו' ), לעיניים בהיפוך האותיות נע מעל, חווה מתאווה להיות מעל אדם בסולם ההתפתחות, ומשוכנעת שתשיג זאת באמצעות האכילה מפרי הדעת אלא, שההפך הגמור קורה חמדנותה מביאה לאובדן תפקידה הייעודי של האם הרוחנית מקור השראה עבור המין הנשי בעידן שמסתיים.

אהובים-יקרים, אי ההכרה של קורח בתפקיד הייעודי בשליחות הייחודית אשר ברך אותו ה' מביאה לכך, שהוא חומד את תפקיד הכהן הגדול אשר ניתן לאהרון ישירות על ידי ההיררכיות העליונות אף מגדיל לעשות כאשר מאשים את משה רבנו בהתנשאות וקידום המקורבים לו בעלי קשר דם:  "וַיִּקַּח קֹרַח בֶּן יִצְהָר בֶּן קְהָת בֶּן לֵוִי וְדָתָן וַאֲבִירָם בְּנֵי אֱלִיאָב וְאוֹן בֶּן פֶּלֶת בְּנֵי רְאוּבֵן, וַיָּקֻמוּ לִפְנֵי מֹשֶׁה וַאֲנָשִׁים מִבְּנֵי יִשְׂרָאֵל חֲמִשִּׁים וּמָאתָיִם נְשִׂיאֵי עֵדָה קְרִאֵי מוֹעֵד אַנְשֵׁי שֵׁם, וַיִּקָּהֲלוּ עַל מֹשֶׁה וְעַל אַהֲרֹן וַיֹּאמְרוּ אֲלֵהֶם רַב לָכֶם כִּי כָל הָעֵדָה כֻּלָּם קְדֹשִׁים וּבְתוֹכָם יְהוָה וּמַדּוּעַ תִּתְנַשְּׂאוּ עַל קְהַל יְהוָה וַיִּשְׁמַע מֹשֶׁה וַיִּפֹּל עַל פָּנָיו, וַיְדַבֵּר אֶל קֹרַח וְאֶל כָּל עֲדָתוֹ לֵאמֹר בֹּקֶר וְיֹדַע יְהוָה אֶת אֲשֶׁר לוֹ וְאֶת הַקָּדוֹשׁ וְהִקְרִיב אֵלָיו וְאֵת אֲשֶׁר יִבְחַר בּוֹ יַקְרִיב אֵלָיו, זֹאת עֲשׂוּ  קְחוּ לָכֶם מַחְתּוֹת קֹרַח וְכָל עֲדָתוֹ, וּתְנוּ בָהֵן אֵשׁ וְשִׂימוּ עֲלֵיהֶן קְטֹרֶת לִפְנֵי יְהוָה מָחָר וְהָיָה הָאִישׁ אֲשֶׁר יִבְחַר יְהוָה הוּא הַקָּדוֹשׁ רַב לָכֶם בְּנֵי לֵוִי, וַיֹּאמֶר מֹשֶׁה אֶל קֹרַח  שִׁמְעוּ נָא בְּנֵי לֵוִי, הַמְעַט מִכֶּם כִּי הִבְדִּיל אֱלֹהֵי יִשְׂרָאֵל אֶתְכֶם מֵעֲדַת יִשְׂרָאֵל לְהַקְרִיב אֶתְכֶם אֵלָיו לַעֲבֹד אֶת עֲבֹדַת מִשְׁכַּן יְהוָה וְלַעֲמֹד לִפְנֵי הָעֵדָה לְשָׁרְתָם, וַיַּקְרֵב אֹתְךָ וְאֶת כָּל אַחֶיךָ בְנֵי לֵוִי אִתָּךְ וּבִקַּשְׁתֶּם גַּם כְּהֻנָּה, לָכֵן אַתָּה וְכָל עֲדָתְךָ הַנֹּעָדִים עַל יְהוָה וְאַהֲרֹן מַה הוּא כִּי תלונו (תַלִּינוּ) עָלָיו, וַיִּשְׁלַח מֹשֶׁה לִקְרֹא לְדָתָן וְלַאֲבִירָם בְּנֵי אֱלִיאָב וַיֹּאמְרוּ לֹא נַעֲלֶה, הַמְעַט כִּי הֶעֱלִיתָנוּ מֵאֶרֶץ זָבַת חָלָב וּדְבַשׁ לַהֲמִיתֵנוּ בַּמִּדְבָּר  כִּי תִשְׂתָּרֵר עָלֵינוּ גַּם הִשְׂתָּרֵר, אַף לֹא אֶל אֶרֶץ זָבַת חָלָב וּדְבַשׁ הֲבִיאֹתָנוּ וַתִּתֶּן לָנוּ נַחֲלַת שָׂדֶה וָכָרֶם הַעֵינֵי הָאֲנָשִׁים הָהֵם תְּנַקֵּר לֹא נַעֲלֶה " ( במדבר ט"ז, א' – י"ד ).

אהובים-יקרים, קורח ביחד עם דתן, אבירם ואון סוחפים אחריהם 250 איש באמצעות טקטיקה של חנופה, הם זורים בקרבם את האשליה לפיה כולם שווים מבחינה התפתחותית ונמצאים במדרגה רוחנית זהה לזו של העומדים בראש- משה רבנו, אהרון הכהן ומרים הנביאה. על פי תפיסה כוזבת זו, אין היררכיה התפתחותית, אין לאן לצמוח ולהתקדם, אין צורך בלמידה ושיפור העצמי,  כל אחד ואחת יכולים לבצע כל תפקיד, אין משמעות למי עושה מה.

אהובים-יקרים, החטא של קורח שורשו בחיים קודמים בדמות דן בנו של יעקב אבינו ואחיו של יוסף הצדיק למרבה הדאבון, קורח חזר על המשגה הקארמתי של רדיפה אחרי מי שהנו בחיר ה' נציג בפיזי של ההיררכיות הגבוהות על ידי שמאשימו בתאווה לשררה: " וַיַּחֲלֹם יוֹסֵף חֲלוֹם וַיַּגֵּד לְאֶחָיו וַיּוֹסִפוּ עוֹד שְׂנֹא אֹתוֹ, וַיֹּאמֶר אֲלֵיהֶם שִׁמְעוּ נָא הַחֲלוֹם הַזֶּה אֲשֶׁר חָלָמְתִּי, וְהִנֵּה אֲנַחְנוּ מְאַלְּמִים אֲלֻמִּים בְּתוֹךְ הַשָּׂדֶה וְהִנֵּה קָמָה אֲלֻמָּתִי וְגַם נִצָּבָה וְהִנֵּה תְסֻבֶּינָה אֲלֻמֹּתֵיכֶם וַתִּשְׁתַּחֲוֶיןָ לַאֲלֻמָּתִי, וַיֹּאמְרוּ לוֹ אֶחָיו הֲמָלֹךְ תִּמְלֹךְ עָלֵינוּ אִם מָשׁוֹל תִּמְשֹׁל בָּנוּ וַיּוֹסִפוּ עוֹד שְׂנֹא אֹתוֹ עַל חֲלֹמֹתָיו וְעַל דְּבָרָיו"  ( בראשית ל"ז, ה' – ח' ).

אהובים-יקרים, בין השנים 2012 ועד 2018 הוענקו גלגלי הצלה אחרונים דרך זו המתמסרת אותנו כותבת שורות אלה לכל אחת מדמויות המפתח אשר בפרשה כוונתנו, לקורח, אבירם, דותן ואון. למרבה הצער והזעזוע, כל הארבעה הדפו את הקריאה לתקן את אותם משגים מחיים קודמים באופן זה, החמיצו את ההזדמנות היקרה מפז להיות הראשונים להשתחרר ממעגל הקארמה ולזכות בגאולה האישית. בבחירה זו שלהם לבעוט את הושטת היד של מקורות האור העליונים, האריכו והקשו לעצמם את הדרך בשנים הבאות ובהמשך התגלמותם במחזורי החיים הבאים בפועל, גזרו על עצמם מסכת חדשה של גלגולים מתקנים.

אהובים-יקרים, קורח צליל הגייה כּוֹרַח מנסה לכפות על רצון הבורא את רצונו האישי, קורח מסמל את דרך הכוח והשררה, הרדיפה אחר כבוד ומעמד, קורח צליל הגייה קֵרֵחַ משום, שחומד תפקיד שאינו שלו נותר קרח מכאן ומכאן משמע, מאבד אף את הייעוד והשליחות של עצמו.

אהובים-יקרים, מכיוון, שמצויים הנכם בימות המשיח הלוא הם אחרית הימים הפרק האחרון של העידן הנוכחי חיוני להציב בראש סדר העדיפויות, להשקיע את מירב המשאבים בלמידה של שיעורי הנשמה, מימוש החוזה הרוחני ויישום התפקיד הייעודי שכן, אין נשמה שאין לה תכלית, אין תפקיד שאין לו חשיבות, ואין ייעוד שאינו ראוי כפי, שהיטיבה להורות המשוררת הצנחנית חנה סנש שליחת רוח של אמת נציגת ההיררכיות האלוהיות: " על כל אחד לחפש את דרכו, את מקומו, את תפקידו, ואפילו אם כל העולם בוער, אם הכול הולך ומתהפך!. " (6 , יוני 1940 ), ועוד הוסיפה בקריאה נרגשת במכתבה האחרון לחברי הקיבוץ:  " חברים יקרים! בים, ביבשה, באוויר, במלחמה ובשלום, אנחנו כולנו הולכים למטרה אחת. כל אחד מאתנו יעמוד על מקומו – אין הבדל בין תפקיד לתפקיד ".

בתום תמסורותינו מברכים אנו אתכם בהתיישרות אל התפקיד הייעודי הייחודי וקיום חלקכם בתוכנית הבריאתית הכוללת, אמן.  

ביבליוגרפיה

סנש, ח., (2003), יומנים שירים עדויות, הקיבוץ המאוחד, ישראל.